|
BRC Sequent 24.11 |
|
Instalacja gazowa BRC Sequent 24.11 jest systemem sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej przeznaczonym do samochodów z silnikami zasilanymi pośrednim wtryskiem benzyny.
Instalacja powstała w 2011 roku na bazie znanego i sprawdzonego systemu BRC Sequent 24.11, zachowując jego główne cechy tj. spójne komponenty, prostotę montażu i programowania. W BRC Sequent 24.11 zastosowano nową listwę wtryskiwaczy IN03 MY09 i szereg unowocześnień systemowych takich jak obsługa silników z funkcją Start&Stop i innowacyjny system dowtrysku benzyny w górnych zakresach obciążeń silnika. Rozwiązanie te pozwalają na obniżenie kosztów eksploatacji jak i ochronę silników z miękkimi gniazdami zaworowymi. Tak jak w innych systemach z rodziny BRC Sequent, wtrysk LPG następuje w kolektorze ssącym, dokładnie tak jak wtrysk benzyny. Instalacje gazowe BRC Sequent 24.11 są uniwersalne i można je zastosować do wszystkich silników benzynowych 2,3 i 4 cylindrowych: wolnossących o mocy do 150 kW i doładowanych o mocy maksymalnej do 200 kW . Do silników od 5 do 8 cylindrów proponowana jest instalacja gazowa BRC Sequent Plug & Drive (P&D).
Instalacja gazowa oparta jest na systemie BRC Sequent 24.11 składa się z następujących podzespołów:
- Zbiornik LPG z wielozaworem,
- Elektrozawór BRC GPL ET98,
- Reduktor ciśnienia gazu BRC Genius,
- Wtryskiwacze: BRC IN03 My11,
- Czujnik temperatury i ciśnienia gazu zintegrowany z listwą wtryskową,
- Sterownik systemu BRC Sequent 24.11,
- Przełącznik "push-push" z wskaźnikiem poziomu gazu i sygnalizatorem akustycznym.
Instalacja gazowa BRC Sequent 24.11 posiada homologację wszystkich elementów zgodną z obowiązującymi przepisami bezpieczeństwa (E..67R-01) oraz dyrektywami dotyczącymi kompatybilności elektromagnetycznej (2004/104/WE). Wszystkie podzespoły tej instalacji gazowej są zaprojektowane, wyprodukowane i gwarantowane przez jednego producenta, czyli włoską firmę M.T.M. – właściciela marki BRC. Ta cecha pozwala w przyszłości na sprawne i bezproblemowe serwisowanie jej na terenie Polski jak i innych państw Europy.
Instalacje gazowe BRC Sequent 24.11 są systemem typu szeregowego lub master & slave. Ilość gazu wtryskiwana do każdego cylindra jest liczona na podstawie czasu otwarcia wtryskiwaczy wyliczanych przez sterownik silnika, które są przekształcane na czasy wtrysku dla gazu, uwzględniając również jego ciśnienie i temperaturę.
Instalacje gazowe BRC Sequent 24.11 przystępują w ten sposób do regulacji spalania gazu, utrzymując niezmienione strategie kontroli sterownika silnika, wykonując w rzeczywistym czasie optymalizację ilości paliwa w celu uzyskania spalania idealnego również z punktu widzenia zanieczyszczenia środowiska niezależnie od warunków zewnętrznych (temperatura itd.) i kaloryczności paliwa.
Instalacje gazowe BRC Sequent 24.11 kontrolują wszystkie etapy funkcjonowania silnika, od minimum aż po najbardziej skrajne stany przejściowe jego pracy, utrzymując w każdym z nich strategie instalacji oryginalnej. W ten sposób uzyskuje się zawsze maksymalny poziom kompatybilności z każdym typem napędu i utrzymuje się zasadniczo niezmieniona diagnostyka kontroli silnika przewidziana przez producenta.
Kompaktowy przełącznik firmy BRC, używany do pilotowania przełączania sterownika BRC Sequent 24.11, pozwala na działanie z uruchamianiem na benzynie i automatyczne przełączenie na gaz po osiągnięciu zadanej temperatury reduktora oraz funkcjonowanie wymuszone na zasilaniu benzynowym.
W przypadku przypadkowego zgaśnięcia silnika, centralka automatycznie realizuje przełączenie na benzynę.
Instalacje gazowe BRC Sequent 24.11 opis elementów:
|
Reduktor ciśnienia gazu BRC Genius Max
Konstrukcja typu jednostopniowego membranowego
Ciśnienie regulowane: 120 - 180 kPa w odniesieniu do ciśnienia kolektora ssącego
Nie wymaga operacji oczyszczania. Po około 100 tys. km należy go regenerować
Maksymalna moc silnika, którą obsługuje instalacja gazowa BRC Sequent 24.11 z reduktorem BRC Genius Max: 200kW
Homologacja: R67-01 |
|
Reduktor ciśnienia gazu BRC Genius MB TH20
Konstrukcja typu jednostopniowego membranowego
Ciśnienie regulowane: 80 kPa, 120 kPa lub 150 kPa w odniesieniu do ciśnienia kolektora ssącego
Nie wymaga operacji oczyszczania. Po około 100 tys. km należy go regenerować
Maksymalna moc silnika, którą obsługuje instalacja gazowa BRC Sequent 24.11 z reduktorem BRC Genius MB: 140kW
Homologacja: R67-01 disposable bibs supply |
|
Sterownik – kontroler instalacji gazowej BRC Sequent 24.11
oparty na 16 bitowym procesorze z taktowaniem 32 MHz
Temperatura robocza: -40 °C + 105 °C
Sprawdzanie szczelności przez zanurzenie
Przestrzeganie norm samochodowych dotyczących zapobiegania zanieczyszczeniu i sygnałów wlotu/wylotu
Napięcie robocze: 7 V ÷ 17 V
Steruje w pełni sekwencyjnie do 4 wtryskiwaczy
Odcinanie i emulacja wtryskiwaczy zintegrowane
Selektywne odłączanie wtryskiwaczy w celu lepszej diagnostyki
Obsługuje silniki z systemem Start-Stop
Innowacyjna funkcja VSR do silników z miękkimi gniazdami zaworowymi.
Funkcja Warm Up ułatwiająca przełączanie zimnego silnika
Homologacja: R67-01 - 2004/104/CE |
|
Przełącznik "Push-Push"
Przycisk przełączania monostabilny SMD ø zewnętrzna 26 mm
Możliwość montażu prawie na płasko w kokpicie
Sygnalizator akustyczny (buzzer) - sygnalizuje kiedy instalacja gazowa BRC Sequent 24.11 przełącza się na benzynę lub na gaz
4 diody koloru zielonego do wskazywania poziomu napełnienia zbiornika gazu
1 dioda dwukolorowa zielona/czerwona do wskazywania rodzaju zasilania (gaz/benzyna) |
|
Listwa z wtryskiwaczami BRC IN03 MY09
Impedancja: 1,66/1,7 Mh przy 20 °C
Temperatura: -40 °C ÷ 100 °C
Napięcie zasilania: 6 V ÷ 16 V
Wydajność do 47 kW na cylinder
Szacowana trwałość: ok 200.000 km
Dzięki zmniejszonej rezystancji cewek
wtryskiwacz MY09 ma jeszcze krótszy czas zamknięcia, dzięki czemu wzrosła jego wydajność względem poprzedniego modelu |